Klimatyzacja do sklepu – jaką wybrać?

8 kwietnia, 2022

Wiedza

Klimatyzacja w sklepie jest dziś powszechnie stosowanym rozwiązaniem. Właściciele zarówno nowych, jak i starych obiektów o charakterze komercyjnym decydują się na montaż tego rodzaju instalacji, by z jednej strony poprawić warunki pracy zatrudnianym osobom, a z drugiej zwiększyć komfort klientów. Klimatyzacje w sklepach są zakładane coraz częściej także ze względu na atrakcyjne ceny urządzeń chłodzących. Co warto wiedzieć, zanim podejmie się decyzję o zakupie takiego sprzętu? Jak odpowiednio dobrać klimatyzację do sklepu, by była ona w pełni efektywna i funkcjonalna?

Klimatyzację można założyć w praktycznie każdym sklepie. Odpowiednio dobrane i zamontowana instalacja będzie działać optymalnie zarówno w dużych marketach, jak i w osiedlowych sklepikach z pieczywem i warzywami. Nie ma też większego znaczenia to, jakim towarem handluje się w danym miejscu. Klimatyzacje posiadają bowiem butiki odzieżowe, sklepy rowerowe, sklepy spożywcze, wielobranżowe itd. Instalacja tego rodzaju może działać wszędzie, jeśli tylko zostanie odpowiednio dobrana do miejsca, w jakim ma docelowo działać. Choć w sieci znaleźć można narzędzia online pozwalające określić idealny typ klimatyzatora do danego pomieszczenia czy obiektu, w większości przypadków są to programy mało precyzyjne, które nie biorą pod uwagę wielu szczegółów, mogących mieć znaczący wpływ na jakość pracy danego sprzętu. Dlatego kwestię instalacji klimatyzacji w sklepie najlepiej skonsultować z naszymi fachowcami. Dobiorą oni najlepsze możliwe rozwiązanie, mając na uwadze możliwości klienta i jego oczekiwania.

Po co klimatyzacja w sklepie?

Klimatyzację w sklepie instaluje się z co najmniej kilku powodów. Pierwszy i najbardziej oczywisty, to oczywiście obniżenie temperatury powietrza, co szczególnie doceniane jest przez klientów i pracowników w czasie upałów. Klimatyzacja wpływa na komfort osób przebywających w sklepie. Osoby odpowiedzialne za sprzedaż mogą w takich warunkach pracować o wiele wydajniej. Z kolei klienci chętniej odwiedzają sklepy, w których mogą w przyjemnej temperaturze przeglądać dostępny asortyment.

Klimatyzacja pozwala też sklepom spełnić wymagania narzucane przez obowiązujące przepisy. Punkty sprzedające żywność lub elektronikę, muszą utrzymywać produkty w odpowiedniej temperaturze czy powietrzu o określonym stopniu wilgotności. Wartości tych parametrów są zależne od typu asortymentu. Dobrze dobrana klimatyzacja zdecydowanie ułatwia sprostanie tym wymogom i na dodatek umożliwia sprzedawcom przetrzymywanie danych produktów w takich warunkach, by trafiły one w najlepszym możliwym stanie do klientów.

Jaka klimatyzacja do sklepu?

Pod wieloma względami klimatyzacja do sklepu przypomina rozwiązania przygotowane do biur. Najczęściej w takich pomieszczeniach stosuje się dwa rodzaje urządzeń – Split oraz Multi Split.

Pierwsze z wymienionych klimatyzatorów, to instalacje składające się z dwóch oddzielnych elementów. Jedną część, tzw. jednostkę wewnętrzną, montuje się w pomieszczeniu, które docelowo ma być chłodzone. To właśnie ta część sprzętu odpowiada bezpośrednio za obniżenie temperatury powietrza. Jednostka wewnętrzna określana jest jako parownik. Połączona jest ona za pomocą przewodów transportujących freon z jednostką znajdującą się na zewnątrz budynku, czyli ze skraplaczem. Całość tworzy zamknięty układ chłodniczy. Klimatyzacje typu Split mają sporo zalet – są funkcjonalne, jednostki wewnętrzne projektowane są w taki sposób, by nie szpecić ścian obiektu, a sama instalacja, ze względu na wąski przekrój przewodów, nie wymaga wiercenia w ścianie sporej wielkości otworów.

Alternatywą dla tego rozwiązania są klimatyzatory Multi Split. Charakteryzują się one tym, że do jednej jednostki zewnętrznej podłącza się kilka jednostek wewnętrznych. To idealne rozwiązanie dla większych sklepów, które składają się np. z kilku pomieszczeń.

Klimatyzatory można też podzielić ze względu na miejsce montażu jednostki wewnętrznej. Istnieją modele ścienne (najbardziej popularne), ścienno-przysufitowe, kasetonowe (niewidoczne dla klientów, montowane w suficie), kanałowe (doskonałe dla obiektów o sporej powierzchni), konsolowe (montowane w dolnych częściach ścian) czy podłogowe. Każdy z tych rodzajów może być efektywny w sklepie, w zależności od samego układu pomieszczenia, w jakim ma się znaleźć sprzęt, jego wielkości, profilu punktu sprzedażowego itd.

Na co zwrócić uwagę przed zakupem klimatyzacji do sklepu?

Aby klimatyzacja w sklepie działała poprawnie i byłe w pełni efektywna, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Przede wszystkim – konieczne jest dokładne zmierzenie powierzchni pomieszczenia i wysokości (czyli określenie kubatury), w jakim ma funkcjonować instalacja. Warto też zwrócić uwagę na usytuowanie tej przestrzeni, chociażby względem stron świata czy piętra. Do odpowiedniego doboru klimatyzacji bierze się pod uwagę także konstrukcję budynku, w którym znajduje się sklep, liczbę okien, rodzaj zastosowanej izolacji cieplnej, rodzaj i liczbę używanych sprzętów wytwarzających ciepło, szacowaną liczbę osób przebywających w jednym momencie w sklepie itd. Wszystko to ma realny wpływ na późniejszą skuteczność zainstalowanego klimatyzatora. Biorąc pod uwagę te parametry, łatwiej dobrać odpowiedni model o określonej mocy. Zakup źle dobranego sprzętu sprawi, że klimatyzacja nie będzie działać optymalnie, a na dodatek korzystanie z niej w takiej sytuacji może generować niepotrzebne koszty.

Grzanie klimatyzacją

Klimatyzator to nie tylko chłodzenie – skorzystaj z opcji grzania jako pompy ciepła powietrze-powietrze. Przy rosnących cenach paliw kopalnych (węgiel/gaz/olej), klimatyzacja jako pompa ciepła daje bardzo korzystny stosunek zużytej energii elektrycznej do uzyskanej energii grzewczej (COP>3). Jest to idealne rozwiązanie do pomieszczeń, w których utrudniony jest montaż instalacji hydraulicznych.